Greger Jonsson som driver företaget Salmo Lapland i Gäddträsk och Per Lundström som jobbar med frågor kring fiske på Hushållningssällskapet berättade på onsdags-kvällens möte den 11 maj om möjligheterna med Fisketurism på bygdegården i Tavelsjö.

Vi har fina fiskevatten och ”kunderna” finns men det krävs samverkan och marknadsaktiviteter för att marknaden ska kunna ta fart.

Det kan ske på olika sätt: destination Norrland kan delta på fiskemässor, ordna visningsresor, bjuda in fisketidningar mm.

Det tar tid för entreprenörer att bygga upp verksamheten. Därför krävs Samverkan mellan Fiskevårdsområden, boende i bygden och fiskeentreprenörer.

En förutsättning för att lyckas är att kunna sälja paket med tillgång till guide, bra boendestandard nära fiskevattnet, tillgång till båtar mm. Det enklaste sättet att marknadsföra förutom en bra hemsida är att anlita en agent som finns lokalt i nära kunderna.

Kan man ta emot grupper på 8-10 personer så blir kalkylen riktigt bra.

Men en ny nisch kan vara prova på fiske eller familjefiske där det även kan vara bra med andra aktiviteter och sevärdheter i närområdet.

Så arbetet med leder runt bygden som börjar med Tavelsjön Runt och projektet 100-bäddar i bygden kommer säkert att stimulera till nya affärsidéer kring fiske och turism.