Så här skriver AllTele på sin hemsida om att skicka e-post:

"Har du fått problem med att skicka e-mail?För att öka säkerheten för våra kunder har vi höjt säkerhetskraven för att skicka mail med AllTeles SMTP-server (utgående mailserver). Detta innebär att du behöver göra vissa förändringar i din mailklient (mailprogrammet, tex Outlook).

De ändringar som behöver göras är under inställningarna för Server för utgående mail, SMTP, i din mailklient. Där ska du välja att Utgående mailserver kräver autentisering.

Autentiseringen ska använda samma inlogg som du har för inkommande mail, dvs din mailadress som användare och ditt vanliga lösenordet till mailen som lösenord.

Om du har Outlook/Windows Mail behöver du inte fylla i dina uppgifter igen. Du kan enkelt bocka i "Använd samma inlogg som för inkommande e-mail".

För detaljerad hjälp i hur du utför denna uppgift, vänligen se Hjälp-sektionen i ditt e-mailprogram och sök på SMTP. Vill du ha bild på hur det ser ut för Outlook och Thunderbird, besök denna sida:http://mailtest.alltele.net/

Observera att ovan endast gäller de som har ett e-mailkonto via AllTele! Använder du annan e-mailadress så föreslår vi att ni använder den e-mailleverantörens SMTP-server."

Tillägg: Det har visat sig vara lite krångligt att få till inställningarna. Man kan också pröva följande i Outlook:

Använd dessa serverinställningar

Typ: POP3 konto
Inkommande e-postserver: mail.alltele.net
port: 110
Utgående e-postserver (SMTP): smtp.alltele.net
port: 25 eller 465 SSL ( portar finns på avancerat)

Aktivera autentisering för utgående server

Om ni har problem med att hitta inställningarna i Outlook så går det bra att ringa Microsoft för guidning;
Microsoft: 08-55 99 00 00