Tavelsjö byanätDetta kan du pröva för att få bättre uppkoppling vid hemarbete

2021-03-28

Många sitter och jobbar hemma nu med digitala möten och allt möjligt annat viktigt för studier och arbete. Här kommer några råd från Tavelsjö ByaNät som du kan testa för att förbättra uppkopplingen.

Välj kabel i stället för wifi om du kan

Många sitter uppkopplade via wifi vilket ju är smidigt. Men trådlös uppkoppling kan ibland vara mindre stabil. Om det är praktiskt möjligt, skaffa då en nätverkskabel (finns i olika längder) och koppla den mellan din router och dator (som måste ha urtag för nätverkskabel). Om det inte skulle fungera kan du kontrollera ”Nätverks- och internetinställningar” + ”Ändranätverkskortsalternativ” och se till att ikonen för Ethernet (eller LAN) är aktiverad (ibland kan wifi dessutom behöva avaktiveras).

Om routern krånglar och det digitala mötet börjar innan du hunnit fixa med den - då kan du koppla upp dig utan router, med en nätverkskabel direkt från din mediaomvandlare/fiberkonverter till din dator. (Men då kan ingen annan använda bredbandet samtidigt).

Glöm inte att Tavelsjö ByaNät har en så kallad leasetid, en fördröjning på upp till 20 minuter som kan uppstå varje gång du kopplar in en annan enhet direkt i fiberkonvertern (till exempel när du kopplar bort routern och kopplar en annan router eller en dator direkt) Om du drar ur strömkabeln till fiberkonvertern cirka fem sekunder och sätter i den igen efter omkopplingen så uppstår ingen fördröjning.

När det gäller fiberkonverter av modellen ”Genexis”, ska nätverkskabeln sitta i port 1, det undre, vänstra nätverksurtaget. Inget av de övriga tre urtagen ska användas alls.

 

Uppdatera programvara i routern

Om routern inte är helt alert – kan det ibland hjälpa med att uppdatera programvaran för denna. Då behöver du gå in i routerns inställningar. Din router har en egen webbadress, det är via denna du kommer åt routern. Adressen kan finnas som ett bokmärke på din dator. Om du inte hittar detta så kan du använda ”Kommandotolken”. Den hittar du om du skriver ”cmd” i sökrutan nere till vänster på datorns skärm. Då kommer du fram till en första sida (svart) där du skriver ”ipconfig” + vagnretur. Efter ”Default gateway” står det ett antal siffror. Ofta 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Skriv in siffrorna i adressfältet i en webbläsare, (till exempel Chrome eller Safari) Då bör du komma till inloggningssidan för routern. Förhoppningsvis har du skrivit upp vilken användare och lösenord du har. Om du inte har skapat dessa från början kan du pröva ”admin” + ”admin”, eller ”admin” + blankslag, eller ”admin” + ”password”. Hittar du manualen till routern kan det stå förinställd användare och lösenord i denna.

När du är inne i routern, leta då efter systemuppdateringar eller uppdateringar av firmware. Följ instruktionerna i manualen för din router.

 

Om det kör ihop sig helt

Du kan också ”resetta” routern – göra en återställning. Det gör du för de flesta routrar genom att använda ett lite större gem och trycka in en knapp som döljer sig i ett litet hål på baksidan av routern. Vissa routrar kan också ha en knapp som man trycker in. Det viktiga är att hålla in gemet eller knappen tillräckligt länge tills alla lampor blinkar till – och ibland slocknar. När detta är gjort kan det visa sig att allting fungerar som det ska. Det kan också ibland vara nödvändigt att göra en del inställningar – till exempel ställa in lösenord för ditt trådlösa wifi. Följ då instruktionen under ”Uppdatera programvara i routern”

Fungerar inte detta kan du via inloggning i routern (om det inte uppstått ett fel som gör att inte ens detta är möjligt) leta reda på systeminställningar och markera ”Fabriksåterställning”. Då rensas allt tidigare och du kan böja om från början med en ”ny router”.

I Tavelsjö ByaNäts system ska routerinställningen vara Dynamic IP adress, DHCP eller liknande. Tavelsjö ByaNät har inga lösenord eller nycklar som ska läggas in i routern (även om den ibland frågar efter det).

 

Om du köper en ny router

Om routern inte fungerar jättebra och den har några år på nacken – då kan det vara en bra idé att köpa en ny eftersom elektronik brukar sluta fungera med tiden. Du kan pröva att bara koppla in den (ibland är de rätta inställningarna om Dynamisk ip redan inlagda eftersom de är vanliga inställningar) Glöm inte att nätverkskabeln som du kopplar från fiberkonvertern på väggen till routern ska sättas i en ensam port, märkt WAN, eller med en liten jordglobsymbol.

Om du behöver göra vissa inställningar i din nyinköpta router, följ då manualen för den nya routern.

 

Är det fel på bredbandet eller min router/dator?

Det går långsamt – beror det på bredbandet eller min utrustning? Den enklaste felsökningen till att börja med är att koppla bort routern helt och hållet och bara ha en dator inkopplad direkt i fiberkonvertern på väggen. Om det blir märkbart bättre – då kan det ju vara något problem med routern. (Glöm inte leasetiden: Dra ur strömkabeln till fiberkonvertern på väggen en liten stund, när du kopplat in en dator direkt. Då frigörs ip och du slipper en fördröjning på upp till 20 minuter som kan uppstå innan bredbandet fungerar igen.) Om du har en vit fyrkantig fiberkonverter ”Genexis” så ska endast port 1, under och till vänster, användas för nätverkskabeln. Inga av de tre andra ska användas alls.

Om det inte blir någon skillnad – ring eller skicka sms till medlemsservice 070-323 56 14, eller skicka ett mejl till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. - så ska vi försöka reda ut om problemen beror på själva bredbandet. Öppet vardagar kl.8 – 17.

 

Om bredbandet plötsligt går ner

Om du sitter och jobbar vid datorn och internet plötsligt går ner – då kan det vara ett allmänt bredbandsavbrott eller något elproblem hos dig. Om fiberkonvertern på väggen är helt svart – kolla då om det till exempel har gått en säkring. Om du inte hittar problemet hemma så kan du ringa medlemsservice 0703235614 eller kolla driftsinfo på www.bygdeportalen.se eller på Tavelsjö ByaNäts sida på Facebook om du har tillgång till mobil uppkoppling via telefonen.

Vi försöker att lägga ut driftsinfo om störningar så fort som möjligt som du kan läsa via mobil uppkoppling eller i efterhand. Men ibland tar det lite tid innan det finns information att ge.

 

Hög belastning på mötesplattformar

Jättemånga använder Teams, Zoom och andra plattformar för digitala möten den här perioden. Det blir ofta mycket hög belastning på dessa, vilket också kan påverka funktionen, men det är något som är utanför ByaNäts kontroll. Det kanske varken är fel på din router eller dator, eller på ByaNäts bredband om det krånglar.

Denna artikel kan också laddas ner för utskrift som pdf-fil här