Alla tecken visar tydligt att vi är på väg in i en mycket svår lågkonjunktur.
Det är många faktorer som samverkar, klimathoten som kommer att kräva en svår omställning av våra energisystem och samtidigt USA:s bolånekris som redan djupt påverkar hela världsekonomin.

För att mota krisen bör man satsa på infrastrukturinvesteringar. Norrbotniabanan och Ådalsbanan är då projekt som ligger mycket rätt i tiden för att skapa förutsättningar för fortsatt industriell tillväxt och sysselsättning. De är dessutom projekt som ger de allra största miljövinsterna i förhållande till insatt kapital. Det är en av de mest effektiva satsningarna för att minska användningen av fossila bränslen, utsläpp av CO2 och luftföroreningar.

Järnvägsnätet i Norrland har i dag för dålig standard för att kunna klara av transporterna både när det gäller gods och persontrafik. Därför är det mycket viktigt att nu i en kommande lågkonjunktur satsa på byggandet av Norrbotniabanan och Ådalsbanan så att kapacitet finns när konjunkturen vänder.

Gruvnäringen kan förväntas få en fortsatt mycket kraftig expansion när konjunkturen vänder uppåt. Eftersom norra Sverige är EU:s viktigaste gruvregion har detta stor betydelse för hela EU. Redan idag bidrar de gruv- och metallrelaterade näringarna i Sverige till årliga produktionsvärden på över 400 miljarder per år i Sverige som helhet och svensk malm bidrar åtminstone till lika höga produktionsvärden inom övriga EU. De skogsbaserade näringarna är också viktiga, varvid effektiv järnvägstrafik, liksom för malm och metall, möjliggör ökade förädlingsgrader.

Norrbotniabanan tillsammans med Botniabanan kommer att stärka hela regionen genom att möjliggöra samverkan inom en mängd olika områden. Det blir lättare att rekrytera arbetskraft när pendligsavstånden kan göras längre med kortare restider. Detta gäller i allra högsta grad norrlandsstäderna som har så olika strukturer i sin arbetsmarknad. Det betyder också mycket för Umeå Universitet som får större underlag, både när det gäller lärare och studenter. Genom förbättrade restider stärks kompetensförsörjningen för många industriorter, vilket ökar gör den långsiktiga konkurrenskraften.

Järnvägsutredningarna för Norrbotniabanan är i stort sett klara, men man har inte gjort någon järnvägsplan och inte heller påbörjat någon projektering med bygghandlingar för Norrbotniabanan. Det är mycket hög tid att man skyndar på med att få fram erforderligt beslutsunderlag och bygghandlingar. På den korta sikten är det angeläget att förbättra den otillräckliga kapaciteten söderöver. Triangelspår i Nyland vid Ångermanälven, upprustning av sträckan Nyland-Långsele samt fler mötesstationer på Ostkustbanan Nyland-Gävle är angelägna för att klara ökande gods- och persontrafikflöden.
Jag hoppas att näringsminister Maud Olofsson och infrastrukturminister Åsa Torstensson kan driva på Finansdepartementet för det är väl där som bromsen sitter. Infrastrukturprojekten ligger väldigt rätt i tiden. De skapar arbetstillfällen nu och ger goda förutsättningar för framtiden när konjunkturen vänder uppåt igen.

Nils-Åke Sandström