Skriv ut nedanstående tips om du kan. Detta för att om du inte kommer ut på nätet har svårt att komma åt dem - och då är det ju lite för sent...

Felsökningstips behandlar inte vissa problem som kan uppstå om man har en router inkopplad.

1. Fysisk kontroll av inkoppling, kablage, mediaomvandlare, mm

Kontrollera att mediaomvandlaren är ansluten till vägguttag 220V samt att lamporna lyser.

4 lampor skall lysa:
- Fiberlänk trafik. Skall blinka lite lätt hela tiden. Indikerar att kontakt undercentral och att denna kommunicerar med mediaomvandlaren.

- Kraft. Visar att strömmen är på. Om den inte lyser kontrollera att strömomvandlaren är instoppad i ett 220 volt vägguttag. Kontrollera också att kabeln från denna är ansluten till mediaomvandlaren.

- Full duplex. Indikerar att din dator är ansluten och katt datorn är kapabel till att kommunicera med full duplex.

- TP länk trafik. Indikerar att din dator kommunicerar med mediaomvandlaren.

Lampan blinkar när data kommer från mediaomvandlaren till din dator och när din dator skicka data.

När Full duplex och TP länk trafik lyser indikerar detta att din dator är fysiskt rätt inkopplad med nätverkskabel från din dator. Lyser dom inte kan man prova med att sätta nätverkskabeln i det lediga uttag som finns bredvid där nätverkskabeln är ansluten.
(Anledningen till att det är 2 uttag är att mediaomvandlaren är förberedd för dom två olika typer av nätverkskablar som finns. 'vanlig' och sk. korsad.)

Om dessa lampor fortfarande inte lyser beror det troligen på att nätverkskabeln är defekt eller att nätverkskortet är trasigt. Förslagsvis testar man först med att byta ut kabeln eftersom detta normalt är enklast.

2. Kontroll av dataöverföring.
För att kontrollera att man kan sända och ta emot data från sin dator så kan man utföra så kallad pingning.

Pingning innebär att man sänder och tar emot lite data till en annan dator eller till det nätverkskort man har i sin dator.

Pinga så här:

Klicka på Startknappen nere till vänster och klicka på Kör...

I den ruta man får upp så skriver man in kommandot cmd och klickar på OK

Då får man upp en svart ruta där man vid det blinkande strecket kan skriva in ping mellanslag och den adress till vad man vill skicka data till och därefter Enter. Exempelvis: ping 81.8.

På detta sätt kan man då kontrollera följande beroende på vilken adress man pingar.

2.1 Pinga det egna näteverkskortet.
Då skriver man in efter sin egen IP-adress som du tidigare fått dig tilldelat.
T.ex ping 213.238.240.71 Tillsvar får man då svar från nätverkskort med lite svarstider, mm.
Får du det så svarar nätverkskortet och är då troligtvis inget fel på det.
Får du däremot till svar 'Begäran gjorde timeout' så är det nåt på inställningarna i din dator, som t.ex IP-adress eller fel på nätverkskortet eller fel installerade drivrutiner för ditt nätverkskort.
Se instruktioner som gick ut i samband med uppstart av byanätverket. Instruktioner för inställning finns också Täfteå ByaNäts hemsida. Kontrollera dessa inställningar före ni kontaktar ByaNät´s supportgrupp.
Det kan också vara nåt fel på mediaomvandlaren eller utrustningen i teknikboden.
Misstänker ni detta så ombeds ni kontakta Täfteå ByaNät´s supportgrupp.

2.2 Pinga Internetleverantörens Gateway.
En Gateway är en dator som är 'dörren' ut mot Internet ut från leverantörens system.
Gateway för er med Bostream internetanslutning är adressen 213.238.240.1 och för er med
WorldNet så är adressen 213.79.165.65
Får ni svar enligt ovan så fungerar förbindelsen från din dator till mediaomvandlaren vidare ner till Täfteå ByaNäts teknikbod nere vid kyrkan och vidare till Internetleverantörens Gatewaydator som troligtvis finns i Umeå i internetleverantörens 'gatewaydator'.

Får du till svar 'Begäran gjorde timeout' så är det nåt fel på inställningarna i din dator, som t.ex IP-adress, gateway adress alternativt fel på nätverkskortet eller felaktiga drivrutiner installerade för ditt nätverkskort.
Se instruktioner som gick ut i samband med uppstart av byanätverket. Instruktioner för inställning av din dator finns också på Täfteå ByaNäts hemsida. Kontrollera dessa före ni kontaktar Täfteå ByaNät´s supportgrupp.
Det kan också vara nåt fel på mediaomvandlaren eller utrustningen i teknikboden. Detta är dock ganska sällsynt men har hänt och misstänker ni detta så ombeds ni kontakta ByaNät´s supportgrupp.

2.3 Pinga andra datorer ute på internet.
Ovanstående förfarande gör att ni också kan skicka testdata till andra datorer utanför Täfteå ByaNäts och Internetleverantörens system.
Nedan finns exempel på några adresser som man kan testa att pinga:

80.88.111.11 Dator i Norsjö (AC-net) som nästan alltid är igång
194.236.207.73 Bostream ADSL - Backen (Umeå) som nästan alltid är igång
194.71.11.40 Dator i Uppsala (ftp.sunet.se) som nästan alltid är igång
212.162.1.214 Dator i USA (www.nasa.gov) som nästan alltid är igång
Svarstiden som redovisas i svaret varierar med b.la avstånd och hur snabba alla datorer som är inblandade i att skicka datan fram och tillbaka samt hur många som just då använder systemet och 'trängs' ute på internet.

3. Test av din anslutnings hastighet.
Fungerar allt så kan man också testa hastigheten på sin anslutning.
Detta görs bäst genom att använda ett program som gratis kan laddas hem. Programmet heter TP-test och utvecklades ursprungligen av konsumentverket för att möjliggöra en opartisk test av hastigheter för internetanslutningar.
Programmet fungerar förenklat som så att det skickar en viss mängd data till en en serverdator som sedan skickar tillbaka datamängden. Programmet mäter sedan tiden och därmed hastigheten som sedan redovisas på